artykuły, film, Fotografia, Kudłaty kadr

Kadrów uczmy się od najlepszych

Każdy z nas ogląda filmy… niektórzy są bardziej na bieżąco, inni mniej, ale nie w tym rzecz. Dlaczego w poście o fotografii piszę o filmie? Bo to również jest obraz, tyle, że ruchomy :) od najlepszych reżyserów należy czerpać garściami! Bo na prawdę jest z czego!

Mann – szeroko i z ziarnem

Mój małżon bezapelacyjnie wielbi Michaela Manna – zgadzam się z nim, choć nie wychwalam tego reżysera tak żarliwie ;) Oddać mu trzeba jednak kunszt i doskonałość kadru. Mann lubuje się w szerokościach, gdzie pokazujące przestrzeń, duże okna z panoramą na miasto lub ocean to chyba jego znak rozpoznawczy, zaraz obok częstego używania zimnych tonacji. To, za co ja cenię tego reżysera, to fakt, że sam często staje za kamerą (nakręcił ok 60% „Gorączki”), oraz za postprodukcję obrazu: zawsze duże ziarno dodające klimatu (w czasach cyfrowych nakładane już jako efekt).

Collateral, reż.: Michael Mann

Grand Budapest Hotel

Niesamowita zabawa formą i kolorem w połączeniu z bardzo poukładanym kadrem daje nam obraz czegoś niesamowitego, od czego nie można oderwać wzroku.

Tu nic nie dzieje się przypadkowo, od ustawienia aktorów poprzez grę światłem i kolorem.

Przyjrzycie się budowie kadru, zwróćcie uwagę na sytuacje, w jakich momentach uwaga skupia się po lewej stronie a kiedy po prawej stronie, oraz jaki to ma związek z fabułą filmu.

Wytrawny reżyser w pełni wykorzystuje darowaną mu przestrzeń – korzystaj z tego doświadczenia patrząć na świat przez wizjer aparatu.

Dziewczyna z portretu

Doskonale malownicze ujęcia, świetne kostiumy i scenografia budują plan idealny. W zasadzie samo otoczenie robi tak niesamowitą pracę, że każda stopklatka potrafi wyglądać jak bardzo przemyślane zdjęcie. Jak zawsze w filmie i zdjęciach całość dopieszczona jest idealną grą światła.

Mi film wizualnie podobał się bardzo, ale to z tego powodu, iż zawsze chciałam wykonać sesję w tak malowniczym klimacie, z takim światłem, kostiumami i charakteryzacją.

Sicario

Film w którym większość kadru skupia się w jego środkowej części i oczywiście kluczową rolę w budowaniu całości kadru odgrywa światło. Dla mnie jednak (i nie tylko dla mnie) mistrzostwem jest ujęcie tuż przed wschodem słńca, gdy widzimy tylko sylwetki na tle nieba.

Zawsze gdy widzę to ujęcie to zastanawiam się czy kiedykolwiek uda mi się złapać taki moment.

Zjawa

Mam wrażenie, że ten film gdyby podłożyć pod niego głos Pani Czubówny mógłby zostać pięknym dokumentem :) A tak całkiem poważnie to jest to kolejna pozycja, która składa się z doskonałych kadrów, pięknie oświetlonych z idealnym krajobrazem i oczywiście kompozycją.

Wszystko co dzieje się na obrazie ma wpłynąć na emocje widza – czerpcie z tego garściami niezależnie czy robicie zdjęcia czy film. Korzystajcie (korzystajmy) z wiedzy i doświadczenia mądrzejszych od nas :)

Temat zdecydowanie nie został wyczerpany, bo jest multum filmów, które są genialne, jeśli macie swoje typy koniecznie wypiszcie je w komentarzach.